
Deloitte Türkiye Tüketim Endüstri Lideri ve Ortağı Özgür Yalta, 2011 yılında
Türkiye e-ticaret sektörünün Hindistan'dan sonra en hızlı büyüyen
e-ticaret
sektörü olduğunu belirterek, ''2016 yılında
interneetten
alışveriş yapan kişi sayısının 35 milyona, e-perakende
sektör hacminin ise 25-30 milyar liranın üzerine çıkabileceği tahmin
edilmektedir'' dedi.
Türkiye'deki e-ticaret sektörüne ilişkin soruları
yanıtlayan Yalta, Türkiye'de e-ticaret sektöründe yapılan işlem hacmi tutarının,
Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine bakıldığında 2011 yıl sonunda bir
önceki yıla göre yüzde 50 oranında büyüyerek, yaklaşık 23 milyar lira olduğunu
kaydetti.
Yalta, e-ticaret sektöründe 2012 yılının ilk çeyreğinde
yapılan işlem adedinin ise bir önceki yılın ilk çeyreğine göre yüzde 33 oranında
artarak 37,4 milyona ulaştığını bildirdi.
2011 yılının Türkiye e-ticaret
sektörü için hem yeni iş modellerinin gelişmesi ile hem de gerek yerli gerekse
uluslararası yatırımcıların radarında sıklıkla yer alması ile önemli bir yıl
olduğunu dile getiren Yalta, Türkiye e-ticaret sektörünün, 2011 yılında
Hindistan'dan sonra en hızlı büyüyen e-ticaret sektörü olduğunu kaydetti.
Yalta, sektörde grup alışveriş siteleri ile özel alışveriş sitelerinin
hızlı büyüyen ve öne çıkan siteler olduğunu belirterek, şunları söyledi:
''E-ticaret sektörü içerisinde perakende ürünlerin satışına odaklanan
e-perakendecilerin ise yaklaşık 2,5 milyar liralık hacim ile sektörün yüzde
10'unu oluşturduğu gözlemlenmektedir. Ancak, sektöre yeni giren oyuncu sayısının
artması ve var olan oyuncuların hızlı büyümesi ve markalaşması arz tarafında,
hem internet kullanıcısı ve online alışverişçi sayısının hem de online alışveriş
sıklığının artması ise talep tarafında büyümenin devam edeceğini göstermektedir.
2016 yılında internetten alışveriş yapan kişi sayısının 35 milyona,
e-perakende sektör hacminin ise 25-30 milyar liranın üzerine çıkabileceği tahmin
edilmektedir. Toplamda yaklaşık 128 milyar dolar olan Batı Avrupa e-perakende
pazarının yaklaşık yüzde 1'lik kısmını Türkiye oluşturmaktadır.''
-En
büyük e-perakende pazarına sahip olan ilk beş ülke...
Yalta, diğer
Avrupa ülkeleri ile kıyaslandığında, özellikle genç nüfusun yaygın olduğu
Türkiye'de bu rakamın düşük kaldığını ve Türkiye e-perakende pazarının büyüme
potansiyelini ortaya koyduğunu anlattı.
En büyük e-perakende pazarına
sahip olan ilk beş ülke sırasıyla İngiltere, Fransa, Almanya, Hollanda ve İtalya
olduğunu anlatan Yalta, Deloitte Avrupa E-perakende Endeksi'nde de ortaya
konulduğu gibi bu ülkeler hem geleneksel perakende şirketlerinin online mağaza
dönüşümlerini tamamlamış olması hem de yurt dışına da hizmet veriyor olmalarıyla
da öne çıktığını söyledi.
Yalta, Türkiye'de, mevcut durumda online
alışverişçilerinin toplam internet kullanıcıları içerisindeki payının yüzde 14
seviyesinde yer aldığına işaret ederek, ''Ortalama online alışverişçi başına
yıllık harcama tutarı açısından ise Fransa, Almanya, Hollanda ve İsveç gibi
gelişmiş Avrupa pazarları ile benzer seviyededir. Gelişmiş pazarlara
kıyaslandığında Türkiye pazarında online alışverişçilerin artması gelecek
dönemdeki büyümede en büyük rolü oynayacaktır'' diye konuştu.
-E-perakende sektörünün büyümesindeki etkenler-
Yalta, diğer
e-ticaret alt kategorilerinde olduğu gibi e-perakendenin büyümesinde de en
önemli etkenin, internet kullanıcı sayısındaki artış olduğunu ifade ederek,
sözlerini şöyle sürdürdü:
''E-perakende sitelerinden alışveriş yapan
tüketicilerin kredi kartı kullanma eğilimi ve Türkiye'de yüzde 60'a ulaşan kredi
kartı penetrasyonu da sektörün gelişmesini desteklemiştir. E-perakendenin
Avrupa'da kredi kartı penetrasyon oranının yüzde 50'nin altında olduğu ve hem
hacim hem de e-perakende sitelerindeki trafik ile lider olan İngiltere'de bu
oranın yüzde 67 olduğu göz önüne alındığında Türkiye için e-perakende sektörünün
potansiyel taşıdığı ortaya çıkmaktadır.
Öte yandan, e-perakende
sektöründe, geleneksel perakendecilerin mağazalarının artması ve sadece online
hizmet sunan sitelerin (pure player) markalaşmaya başlaması ile tüketicilerin
e-perakende siteleri ve bu sitelerin hizmetlerine güven duymaya başlaması, bir
başka değişle e-perakende de markaların ortaya çıkması ve hukuki altyapının
iyileştiriliyor olması da e-perakende sektörünün gelişmesini etkilemektedir.''
Yalta, e-perakende sitelerinin geleneksel perakende mağazalarına göre
sahip olduğu maliyet avantajı ile rekabetçi fiyatlar sunabiliyor olmasının
tüketicinin online alışverişi tercih etme nedenlerinin başında geldiğini
kaydetti.
Zaman ve mekan kısıtlaması olmaksızın alışveriş yapabilme
kolaylığı ve rahatlığı, fiyat ve ürün karşılaştırma imkanı, ürünle ilgili
kullanıcı yorumlarını takip etme, istenilen ürüne hızlıca ulaşabilme ve zaman
tasarrufu gibi konular tüketicilerin online alışverişi tercih etmelerine sebep
olan diğer önemli faktörler olduğunu anlatan Yalta, tüketicilerin, internetten
alışveriş yapmama nedenleri incelendiğinde, en temel faktörlerden biri olarak
ihtiyaç duymamalarının ortaya çıktığını belirtti.
Yalta, öte yandan,
Türkiye'de sabit internet abone sayısının düşmeye başlaması ve diğer Avrupa
ülkeleri ile kıyaslandığında, internet aboneliğinin göreceli olarak pahalı
olması ve mobil ticaretin yeterince yaygınlaşmamış olması nedeniyle e-perakende
siteleri internet erişimi olmayan belirli bir tüketici grubuna hala
ulaşamadığını anlattı.
-''Ürünü fiziksel inceleme isteği sektörü olumsuz
etkiliyor''-
Yalta, satın alınacak olan ürünü fiziksel olarak inceleme
isteği de e-perakende sektörünün gelişmesini engellediğini vurgulayarak, şunları
kaydetti:
''Tüketici alışkanlığı ile ilgili olan bu faktörlere ek olarak
güvenlik ve gizlilik endişeleri gelmektedir. Özellikle online ödeme sistemlerine
güvenin olmaması önemli bir sorun iken alternatif kartsız ödeme kanallarının
yaygınlaşması (kapıda ödeme kolaylığı, PayPal gibi) ile bu sorunun aşılacağını
ve sektörün büyüme hızının artacağı öngörülmektedir.
Ayrıca, sitelerin
operasyonel süreçlerindeki olgunluğun artması, tüketicilerin satış öncesi ve
sonrası hizmetler ile ilgili endişelerini de giderecek ve sektörün büyümesini
destek olacaktır. Bireylerin, bilgisayar ve internet kullanımının yeni yeni
yaygınlaştığı ülkemizde online ve mobil alışkanlıklar hızla değişmesi
beklenmektedir.''
Yalta, perakendecilerin, uluslararası ve rekabetçi
Avrupa e-perakende pazarında başarılı bir şekilde faaliyetlerini sürdürmelerinin
yolunun online alışveriş deneyiminin iyileştirilmesi, mağaza ve online
bağlarının kurulması, yayıncılar ile işbirlikleri yapılması ve uluslararası
pazarlara girilmesinden geçtiğini sözlerine ekledi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder